Jak u-boot trafił do jeziora Drawsko?

JEZIORO TAJEMNIC. Jeżeli prawdą jest, że w głębinie spoczywa przynajmniej jeden wrak ćwiczebnego okrętu podwodnego, zagadką pozostaje w jaki sposób w to miejsce dotarł. Odpowiedzią może być zapomniana linia kolejowa Czaplinek – Jastrowie. Linia zniknęła w 1945 r. Pojawiają się także doniesienia, że jakiś rodzaj szynowej pochylni miał także wchodzić w głąb jeziora.

Okręty podwodne typu „Seehund” (Foka) miały długość ok. 12 m. Nie było więc technicznego problemu, aby ich transport odbywał się na przykład koleją (fot. 1, 2). Wiadomo, że także i pełnowymiarowe u-booty transportowano przy pomocy ciężarówek, czy wagonów. Niejednokrotnie przewożone były w częściach, okryte brezentem, by nie wzbudzać sensacji i zamaskować ładunek przed rozpoznaniem lotniczym. Czy Kriegsmarine również mogło wykorzystywać „zaginiony” odcinek kolejowy z Jastrowia w kierunku Czaplinka? Jakie było jego przeznaczenie w czasie wojny?
Ze wspomnianego torowiska (fot. 3) do dziś nie pozostało wiele. W niektórych miejscach widoczny jest tylko nasyp. W innych, zagubionych wśród lasów, odnaleźć można betonowe i stalowe elementy. Odpowiedź na pytanie, co tamtędy transportowano, częściowo przynieść mogłyby badania terenowe wzdłuż dawnych torów. W takich miejscach zawsze pozostaje jakiś ślad: zawieruszone osobiste drobiazgi, odznaczenia, fragmenty jakichś instalacji lub urządzeń.
Natomiast wspominana pochylnia wymieniana jest w kontekście między innymi budynku dzisiejszego Ośrodka Sportów Wodnych (fot. 4 i 5). Podobno jeszcze kilkadziesiąt lat po wojnie były tam jej fragmenty w postaci szyn, które prowadziły dość daleko w głąb jeziora, przy wykorzystaniu bardzo łagodnie opadającego w tym miejscu dna. Brak jest dokumentacji fotograficznej tej instalacji. Podobne urządzenia służą najczęściej do wodowania dużych obiektów pływających (fot. 6). Tu także konieczne są badania. Być może do dziś, jakiś fragmenty podwodnych torów znajdują się pod warstwą osadów dennych.
Prosimy o wszelkie informacje w tej sprawie. http://jeziorotajemnic.pl/zglos-informacje/

Fot. 1: Mini u-boot na wagonie kolejowym.

fot. 1 Mini Uboot na wagonie

Zdjęcie modelu pochodzi z serwisu www.schmidt-wissen.de

 

Fot. 2: Transport samochodowy zamaskowanego okrętu podwodnego.

fot. 2 Transport samochodowy zamaskowanego okrętu podwodnego

Zdjęcie pochodzi z serwisu https://solobuceo.wordpress.com/ 

Fot. 3: Mapa Tempelburga z linią kolejową Czaplinek – Jastrowie.

fot. 3 Mapa Tempelburga z linią kolejową Czaplinek - Jastrowie

Fot. 4: Budynek Ośrodka Sportów Wodnych, stan obecny.

Fot. 4 Budynek Ośrodka Sportów Wodnych, stan obecny

Z archiwum Gminy Czaplinek.

Fot. 5: Obecny OSW na historycznej pocztówce z początku ub. wieku.

fot. 5 Obecny OSW na historycznej pocztówce z początku ub. wieku

Z archiwum Gminy Czaplinek.

Fot. 6: ORP „Orzeł” tuż po zjeździe z pochylni w czasie wodowania 15 stycznia 1938 r. w stoczni Vlissingen

Fot. 6 ORP Orzeł tuż po zjeździe z pochylni w czasie wodowania 15 stycznia 1938 r. w stoczni Vlissingen

Zdjęcie pochodzi z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego.

 

 

Sponsorzy nagród

Przyjaciele

Patronat nad akcją sprawują