Lotniska w pobliżu Drawska Pom. – kolejne ustalenia

1 Ziemsko - lotnisko -źródło- portal lotniska.dlapilota.plJEZIORO TAJEMNIC. Z czasów niemieckich pozostało na terenie powiatu drawskiego lotnisko. Obiekt w Ziemsku był wykorzystywany militarnie. I nadal bywa. Poznajmy garść informacji o nim.

W charakterystyce bazy logistycznej poligonu drawskiego, lotnisko w Ziemsku – najbardziej na zachód położonej miejscowości gminy Drawsko Pomorskie – jest obiektem przeznaczonym dla wojsk aeromobilnych, posiadającym pas startowy długości 2300m z możliwością przyjmowania lekkich statków powietrznych, głównie śmigłowców. Jest tam także budynek koszarowy, parking nieutwardzony oraz teren do organizacji obozowiska.

Choć Wikipedia podaje informację, że lotnisko jest nieczynne, od czasu do czasu ćwiczą na nim żołnierze NATO. O tym, jak było wcześniej, w czasie, gdy korzystało z niego Luftwaffe, napisał do nas pasjonat lokalnej historii Marcin Roszak z Zarańska.

– Ówczesna infrastruktura lotniska jest dosyć dobrze opisana, brak jest natomiast danych na temat obsady lotniska, maszyn i jednostek – pisze Pan Marcin. – W sieci niestety znajduję tylko strzępy informacji i składam w jedną całość. Wymaga to przede wszystkim czasu. Wszelkie dane oparte są o zasoby Air Force Historical Research Agency. Niestety część z nich jest niedostępna.

Co udało się ustalić?

– Nie wiadomo dokładnie, kiedy zostało utworzone lotnisko polowe w dawnym niemieckim Zamzow. Brak jest informacji na ten temat. Na pewno na początku nie było utwardzonych pasów startowych. Podłoże było trawiaste, w kształcie prostokątnym o wymiarach 960 x 550 metrów. Paliwo dostępne było prawdopodobne w ziemnych zbiornikach. Skład amunicji znajdował się 250 metrów od północno – wschodniego narożnika lotniska. Co do infrastruktury, na północnej granicy lotniska umiejscowione były hangary: 2 średnie i 1 mały. Najbardziej wysunięty na wschód wzorowany był na kształcie stodoły typu holenderskiego. Około 2 kilometry na południe od strefy lądowań, wzdłuż specjalnie poszerzonej drogi prowadzącej do miejscowości Oleszno umiejscowione były 3 budynki typu warsztatowego, z których dwa miały wybrukowane podwórza. Park sprzętu wraz z garażami znajdował się 2 kilometry na południowy – wschód od lądowiska. 2 miejsca z barakami dla obsady lotniska (koszary lotniska). Jedne znajdowały się w pobliżu północno – wschodniego narożnika lotniska, drugie na przeciwko, w pobliżu południowo – wschodniego narożnika. Lotnisko posiadało połączenie kolejowe z Drawskiem Pomorskim (prawdopodobnie chodzi o stację w Jankowie Pomorskim) w postaci 2 kilometrowej linii wąskotorowej znajdującej się na zachód od lądowiska.

Jak dodaje Pan Roszak, brak tam było zorganizowanych obszarów rozśrodkowania (Strefa rozśrodkowania statków powietrznych (ang. aircraft dispersal area) – obszar znajdujący się na terenie wojskowym, wyznaczony przede wszystkim do rozśrodkowania stacjonujących tam statków powietrznych, przez co są one w mniejszym stopniu narażone na zniszczenie w przypadku powietrznego ataku przeciwnika). Nie udało się jednak ustalić nazwiska ówczesnego komendanta lotniska.

Źródło, z których korzystał Pan Marcin do ustalenia faktów, to: „Luftwaffe Airfields 1935-45 Poland”, autor Henry L. deZeng IV oraz strona: Air Force Historical Research Agency (http://www.afhra.af.mil) A5258 pp.946-47 dokumenty z 13 sierpnia 1944 chronologia: BA-MA; NARA; PRO/NA

 

Współrzędne obiektu: N53°28’40.0″ E15°43’51.7″

Sponsorzy nagród

Przyjaciele

Patronat nad akcją sprawują